دسته‌بندی نشده

ساختمان های خنک کننده با زیرساخت های شهری سبز

توسعه شهری باعث می شود شهرهای ما پر سر و صداتر، شلوغ تر و به طرز عجیبی گرمتر شوند. زمانی بود که تهویه مطبوع یک امر تجملی در نظر گرفته می‌شد، اما تابستان‌ها در شهر به شدت گرم شده است زیرا موج‌های گرما در حال افزایش است. نیاز به سرمایش فشار قابل توجهی بر زیرساخت ها و امکانات شهری ایجاد می کند. دمای بالا در مناطق شهری به دلیل پدیده ای است که به عنوان اثر جزیره گرمای شهری (UHI) شناخته می شود. این موضوع در سال های اخیر به یک موضوع مهم تبدیل شده است زیرا شهرهای سراسر جهان با سرعتی سریع توسعه یافته اند.

 

اثر جزیره گرمایی شهری (UHI) چیست؟

اثر جزیره گرمایی شهری (UHI) پدیده‌ای است که در آن دما در مناطق شهری بالاتر از مناطق روستایی اطراف است. این اثر زمانی رخ می دهد که شهرها پوشش طبیعی زمین را با روسازی، ساختمان ها و سطوح دیگر که گرما را جذب و حفظ می کنند، جایگزین کنند. چنین مصالح ساختمانی در طول روز گرما را جذب می‌کنند و در شب گرما ساطع می‌کنند و در نتیجه دمای هوا 1.8 تا 5.4 درجه فارنهایت در طول روز و 22 درجه فارنهایت گرم‌تر در شب در مقایسه با مناطق روستایی است. در چنین سناریوهایی، ساکنان برای خنک ماندن به تهویه مطبوع روی می آورند – که نه تنها گران است، بلکه باعث افزایش آلودگی کربنی می شود و می تواند فضاهای بیرون را گرمتر کند.

این امر برنامه ریزان شهری را متقاعد می کند که به سمت استراتژی های سبزسازی شهری برای کمک به ارائه ساختمان های خنک تر نگاه کنند.

زیرساخت سبز شهری

زیرساخت های شهری سبز به عنوان یک گزینه مناسب برای کمک به خنک سازی ساختمان ها در مناطق شهری تکامل یافته است. اینها شامل درختان خیابان، بام سبز، گرین وال مصنوعی و طبیعی، سطوح پوشش گیاهی و غیره است. یک راه کارآمد برای افزایش و بهبود عملکرد زیرساخت‌های خاکستری، زیرساخت شهری سبز به عنوان شبکه‌ای به هم پیوسته از مناطق طبیعی تعریف می‌شود که به حفظ ارزش و عملکرد اکوسیستم طبیعی کمک می‌کند، در حالی که هوا و آب پاک را به نفع مردم و حیات وحش حفظ می‌کند. آنها برای کمک به مدیریت اثرات تغییرات آب و هوا، کاهش گرمای شهری و بهبود رفاه شهری شناخته شده اند.

گرین وال مصنوعی

مزایای زیرساخت شهری سبز

یکی از مزایای عمده زیرساخت های سبز کمک به خنک سازی ساختمان ها است. بام های سبز و گرین وال از دو طریق به کاهش دمای هوای سطحی کمک می کنند. لایه سبز اضافه شده بر روی دیوارهای خارجی، آنها را در برابر تابش مستقیم خورشید محافظت می کند، که باعث می شود فضا در طول روز گرمای کمتری را جذب کند و در طول شب گرمای کمتری را از دست بدهد و در نتیجه بهره وری انرژی ساختمان بهبود یابد.

زیرساخت سبز توانایی تنظیم بهتر دمای هوای محیط را دارد و کمکی به افزایش دمای شهری نمی کند. پوشش طبیعی زمین اجازه خنک شدن موضعی را از طریق تبخیر و تعرق می دهد، جایی که گیاهان بخار آب را در جو اطراف آزاد می کنند. طبق یک مطالعه، سایه درختان خیابانی که دارای موقعیت استراتژیک هستند می تواند دمای محیط را تا 6 درجه سانتیگراد یا تا 20 درجه سانتیگراد در جاده ها کاهش دهد. زیرساخت‌های سبز تا حد زیادی به کاهش گرمای شهری کمک می‌کنند و در عین حال مجموعه‌ای از مزایای زیست‌محیطی و اجتماعی را فراهم می‌کنند – از بهبود سلامت گرفته تا ایجاد زیستگاه حیات‌وحش، حفظ آب طوفان و فراهم کردن فرصت‌های تفریحی برای جامعه.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *